Słownik

Druk cyfrowy

Metoda elektrofotograficzna i jedna z najpopularniejszych  metod druku. Poweszchnie stosowany druk cyfrowy do produkcji szybkich, średnich i małych nakładów do produkcji materiałów reklamowych takich jak wizytówki, ulotki, broszury. Maszyny przeznaczone do druku cyfrowego np. Minolta lub Xerox umożliwiają druk w szerokim zakresie nośników- papierów i folii w ograniczonych gramaturach. Zaletą druku cyfrowego jest jakość oraz czas, w wykorzystaniu tej technologi przygotowanie jest szybsze niż w przypadku innych technologii druku np. offset, a użyki nie potrzebują dodatkowego czasu np. na schnięcie / odparowanie farby. W druku cyfrowym ponosimy te same koszty wykonania każdej kopii. 

W naszej drukarni stosujemy druk cyfrowy do druku:

Spad drukarski

Spad jest to dodatkowy margines - zazwyczaj ok 2-3 mm  z tłem projektu dodany do podstawowego formatu, który po wydruku jest przycinany z  arkusza do poszczególnych formatów. Przykładowo chcąc wydrukować ulotkę w formacie A4 tj format 210x297mm, musimy dodać do niej spad 3mm - a więc rozmiar projektu ze spadem jest równy 216x303mm. Chcąc zachować wysoką jakość materiałów drukowanych spady są niezbędne aby dociąć format do krawędzi zadruku. Cięcie użytków realizowane jest za pomocą gilotyny - specjalnego nożna pod naciskiem pracy hydraulicznej lub cięcie proste z wykorzystaniem przymiaru i noża lub cięcie ploterowe po wyznaczonym obrysie. W każdym rodzaju cięcia spady są potrzebne.

spad drukarski

CMYK i Pantone

Jest to podstawowy profil kolorystyczny wykorzystywany w poligrafii i druku. Model ten polega na łączeniu czterech podstawowych kolorów - od liter skrótu: Cyan (jasnoniebieski), Magenta (purpurowy), Yellow (żółty), blacK (czarny). W wyniku ich mieszania można otrzymać określoną barwę. Np. kolor czarny to C0 M0 Y0 K100, oznacza to że pigemnt czary wykorzystano w 100%. Aby mocniej zabarwić arkusz na czarno należy dodać również pozostałe kolory np. C20 M20 Y20 K100, dzięki temu czerń będzie pełniejsza i głębsza. Są jednak ograniczenia w druku i w zależności od kalibracji maszyn drukarskich i polityki firm połączenia barw nie powinny przekaraczać określonej wartości np. 300% tzn, że maksymalny zakres wykorzystania czterech barw nie może przekroczyć 300%. Takie rozwiązanie jest racjonalne również z punktu widzenia efektywności w wydruku, im więcej dodamy składowych kolorów tym kolory będą trudniejsze do odwzorowania i będą zmierzały czarnemu. Nakładając każdy z kolorów, maszyna drukująca musi dokładnie ustawić pozycję arkusza tak aby nie doszło do przesunięcia.

Pamiętaj aby przygotowywując projekt do druku pracować w profilu barw CMYK lub przekonwertować projekt do tego profilu przed zapisem. Wszystkie popularne programy graficzne np. Adobe Ilustrator, Photoshop lub Corel to umożliwiają.

Alternatywą dla profilu CMYK jest kolorystyka PANTONE, jest to system identyfikacji kolorów i barw drukarskich opracowanych przez firmę Pantone. Skala kolorów Pantone powstała przez połączenie 18 pigmentów. Kolory Pantone opisywane są 4 cyframi np. Nie zawsze kolory mają odwzorowanie w systemach CMYK i RGB. Podstawowa skala pantone opisuje 1761 kolorów. A maszyny drukujące wykorzystują maksymalnie 8 kolorów pantone (są maszyny posiadające więcej zespołów drukujących). Kolory Pantone wykorzystuje się po to aby otrzymywać dokładne odwzorowanie barw za każdym razem, im mniej kolorów zmieszamy tym efekt będzie bardziej oczekiwany, z uniknięcie, przesunięcia form. Kolorystykę wykorzystuję się jeszcze to uszlachetniania nadruków np. kolor złoty lub srebrny lub inne metaliczne kolory. Tworząc projekt w tej kolorystyce pantone pamiętaj aby ograniczyć ilość kolorów.